Variasi dan Fungsi Ragam Bahasa Pada Iklan dan Slogan Situs Belanja Online Shopee

  • Anisa Dimas Tutik Iain Surakarta
  • Nur Fitriani
  • Elen Inderasari
Keywords: variasi bahasa, fungsi bahasa, iklan dan slogan, shopee

Abstract

This research entitled "Variations and functions of various languages ??in advertisements and slogans of shopee online shopping site" aims to describe the form of variations and functions of various languages ??in advertisements and slogans of shopee online shopping site.  This research is focused on the form of variations in advertisements and slogans as well as their functions and meanings.  The method used is a descriptive qualitative method by describing each use of advertisements and slogans in the shopee online shopping site. Techniques in analysing the data using documentation techniques in the form of photographs, reading techniques and note-taking techniques of advertisements and slogans of shopee. The result showed that there were 6 variations of foreign languages, two variations of slang and functions of informational, directive, and expressive.

References

Alwi, H. dkk. (2003). Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia (edisi ketiga). Jakarta: Balai Pustaka.
Atmawati, D. (2016). Penggunaan Bahasa pada Media Sosial (The Use of Language in Social Media). International Seminar Prasasti III: Current Reseach in Linguistic.
Chaer, Abdul. (2007). Leksikologi dan Leksikografi Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.
Chaer, dkk. (2004). Sosiolinguistik: Perkenalan Awal.Jakarta: Rineka Cipta.
Hakim, Budiman. (2007). Ngobrolin Iklan, Yuk!. Yogyakarta: Galang Press.
Inderasari, ellen dan wahyu O. (2018). "Pemakaian Register Bahasa KRU BUS Akap Di Terminal Tirtonadi Surakarta". Dialetika, 5(2), 5.
Isnaniah, S. (2013). "Kajian Sosiolinguistik Terhadap Bahasa Dakwah Aktivis Dakwah Kampus (ADK) Surakarta". KARSA, 12(1), 47–57.
Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI).
Lukitaningsih, A. (2013). "Iklan yang efektif sebagai strategi komunikasi pemasaran". Ekonomi Dan Kewirausahaan, 13(2), 2.
Maemunah, E. (2016). "Penggunaan Bahasa Mahasiswa Multietnik dalam SosialMedia". Jalabahasa, 12(1), 47–57.
Nur, Dicky Andhika. 2017. Korelasi Antara Motif Dan Kepuasan Khalayak Dalam Menonton Program Sinetron Anak Jalanan.Skripsi. Surakarta: Program Sarjana Institut Agama Islam Negeri Surakarta.
Riyadi, dkk. 2015. “Implementasi E-Commerce Sebagai Media Penjualan Online (Studi Kasus Pada Toko Pastbrik KotaMalang)”. Jurnal Administrasi Bisnis, 29(1), 2.
Riyadi, shabur, miftah dan heru, S. (2015). "Implementasi E-Commerce Sebagai Media Penjualan Online". Administrasi Bisnis, 29(1), 2.
Sarah siti, M. (2018). "Karakteristik Ragam Bahasa Hukum Dalam Teks Qanun Aceh". Master Bahasa, 6(2), 3–4.
Sintia, Rizki Dilla. (2017). Bahasa Iklan Layanan Masyarakat dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA.Skripsi. Lampung: Program Sarjana. PBSI Universitas Lampung.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kualntitatif dan kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukini. (2005). Bahasa dan Sastra Indonesia untuk SMP kelas XIII. Jakarta: Widya Duta Grafika.
Sumarlam. (2003). Teori dan Praktik Analisis Wacana. Surakarta: Pustaka Cakra.
Sumarsono. (2017). Sosiolinguistik . Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Published
2020-03-26
How to Cite
Tutik, A., Fitriani, N., & Inderasari, E. (2020). Variasi dan Fungsi Ragam Bahasa Pada Iklan dan Slogan Situs Belanja Online Shopee. Imajeri : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2), 137-148. https://doi.org/10.29405/imj.v2i2.58
Section
Articles